شرکت GE AVIATION، تولید کننده انواع پیشران های هوایی، قطعات وابسته و زیرسیستم های موتور، برای تولید آزمایشی پره های توربوفن پیشران GE9X اقدام به خرید 27 دستگاه پرینتر سه بعدی EBM، از برند Arcam نمود. قرار است که این پره ها احتمالا با متریال تیتانیوم آلومیناید (TiAl) تولید شوند. این پیشران قرار است در هواپیماهای تجاری مورد استفاده قرار بگیرد. شرکت هوانوردی جنرال الکتریک، این سرمایه گذاری نسبتا بزرگ رو در نمایشگاه پاریس رسانه ای کرد. آقای “Karl Lindblom” که مدیریت پروژه GE-ARCAM را بر عهده دارد. در همین اعلام رسانه ای قول داد که به زودی تعداد سامانه های ARCAM در جنرال الکتریک دو برابر خواهد شد.

چاپ سه بعدی تمام فلزی در خدمت پیشران های هوایی

در حال حاضر شرکت Avio Aero که یکی از زیر مجموعه های شرکت GE می باشد، حدود 35 دستگاه ARCAM را در سایت خود در کامری ایتالیا به خدمت گرفته است. که شاید بزرگترین تعداد در کل دنیا باشد. شاید دلیل اصلی این سرمایه گذاری های بزرگ در ماهیت روش EBM و تفاوت مهم آن با روش هایی نظیر SLM یا DMLS باشد. (اگرچه بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که اساسا تفاوتی میان روش های SLM و DMLS نبوده و نیازی به استفاده از دو واژه برای این فناوری ها وجود ندارد).

در فناوری EBM، یک باریکه الکترونی بسیار پرقدرت، برای تولید افزایشی قطعات فلزی از پودر فلز به کار گرفته می شود. مهم ترین مزیت این روش کاهش چشم گیر تنش باقیمانده در قطعه به دلیل امکان کنترل بالای محیط می باشد. و این مساله برای تولید قطعات دقیق و حساس نقش اساسی دارد. براساس گزارش های علمی که توسط GE منتشر شده اند، پره های توربینی که با متریال TiAl تولید می شوند در استحکام برابر چیزی حدود نصف پره های مرسوم از جنس آلیاژ های نیکل وزن دارند و شاید این مساله یکی از اصلی ترین دلایل سرمایه گذاری گسترده GE  در فناوری EBM باشد. پیشران GE9X که گفته می شود برای مدل جدید هواپیمای Boeing 777X Wide Range توسعه داده می شود. قرار است از این مزیت چشمگیر استحکام به وزن برخوردار باشد. به طوریکه محاسبات چیزی حدود 10 درصد کاهش مصرف سوخت برای این هواپیما را نشان می دهند.

sssssssssssssss 1024x768 - خرید 27 دستگاه، چاپگر سه بعدی EBM از برند ARCAM توسط General Electric برای توسعه پیشران GE9X

جایگاه تولید افزایشی در صنعت هوانوردی

آقای Eric Gatlin، در خصوص جایگاه تولید افزایشی در صنعت هوانوردی امروز می گوید: امروزه در هر برنامه هوانوردی و فضایی، قطعاتی برای تولید با فناوری افزایشی طراحی، جانمایی و اینتگریت می شوند، در برنامه GE9X نیز به همین شکل بوده و هست. قطعاتی که با روش تولید افزایشی در نظر گرفته شده اند، بسیار حیاتی و خاص خواهند بود و تولید صحیح آن ها نقش حیاتی در پیشبرد این برنامه دارد”

“تجربه سایت کامری در ایتالیا و توسعه یک ناوگان از پرینترهای EBM شرکت ARCAM تجربه

خیلی خوبی بود و به خوبی با اسکیل کردن این تجربه می توان به کارخانه های جدیدی رسید که در اروپا و امریکا به تولید

دیجیتال بپردازند.”


پاسخی بگذارید